Dag 1 Houston

26 april 2015 Houston, Verenigde Staten

Het is dan zover. We vertrekken naar Amerika. Vroeg op want Wouter haalt ons al om 05.30 uur op. Zaterdagochtend is het gelukkig rustig op de weg dus we waren ruim op tijd op Schiphol. De koffers afgegeven en nog even een bakkie met onze chauffeur gedaan.

Toen door de paspoortcontrole en op naar onze Gate F8, wat nog wel even lopen is........ Na even te moeten wachten konden we al snel door de veiligheidscontrole en ook het Boarden ging zeer vlot.

Ons toestel staat geduldig in de regen op ons te wachten.  In net vliegtuig zaten we helemaal achteraan, een heerlijke plek en je heb als eerste je eten. Na diverse film te hebben gekeken, wat geslapen te hebben lande we keurig op tijd in Houston.
Na een soepele landing, een zeer vlotte doorgang bij de Douane en veiligheidscheck, moesten we nog even wachten op onze transfer naar het hotel. Het is wel even wennen aan de temperatuur, erg warm is het hier (27 graden)??
Even nog een rondje gelopen, wat water gekocht en nu allemaal doodop in de kamer, vechten tegen de slaap..........maar het is pas 18.00 (in nl 01.00 uur).

Ik denk toch dat we langzaam gaan toegeven aan onze slaap??

Morgen gaan we downtown Houston.......

Dag 2 Houston

27 april 2015  Houston, Verenigde Staten

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt in het Hotel zijn we met de Bus naar het centrum van Houston gereden. Een buskaartje kost $1,25 en daarmee kan je helemaal naar downtown Houston, wat vanaf het hotel zeker een uur rijden was, dus sightseeing en transport in één.

Na een uurtje waren we dus in het centrum en hebben toen de Tram genomen naar de Dierentuin van Houston. De prijzen van het openbaar vervoer zijn erg goedkoop en de aansluitingen zijn super.
Via het Sam Houston Park naar de ingang gelopen van de Dierentuin. Dit park van de stichter van deze stad is heel erg mooi en wordt veel gebruikt voor recreatie. Er zatenfamilies te picknicken, je kon er waterfietsen huren voor op het meertje, kinderen liepen door fonteinen.

Een dierentuin bezoeken in een ander land is altijd wel weer bijzonder. De dierentuin van Houston is echt een aanrader. Mooie verblijven, schoon park en veel detail. Aangezien het in Houston erg warm kan zijn loop je ook de meeste tijd ook lekker in de schaduw.

Vandaag was het gelukkig niet zo heel warm........het was dan ook maar 28 graden, redelijk bewolkt en dus daardoor lekker benauwd..........maar een goede dag om deze dierentuin te bekijken.

Het is een flinke dierentuin dus we hebben er echt een aantal uren in rondgelopen en gelukkig was het niet erg druk dus kon je overal de dieren goed zien......of kijken de dieren naar ons!!!!!

Helaas was het verblijf van de zeeleeuwen gesloten dus deze dieren zaten in hun binnenverblijf.

Na nog even wat te hebben gegeten zijn we op het gemak teruggelopen, door het park, naar de tramhalte. Wederom maar even hoeven te wachten op de tram die richting downtown Houston ging, daar overgestapt op de buslijn die ons naar het Hotel zou brengen en wederom maar voor $1,25 een uur in de bus die toch een hele bijzondere route rijd. Zo rijd die door het industriegebied, een wat armoedige woonwijk, een Kantorenwijk, de Snelweg en tenslotte ook door downtown Houston.

Nu zitten we weer op ons hotelkamer met de beentjes omhoog. Morgenvroeg worden we om 09.30 uur met een Taxi opgehaald en gaan we de Camper ophalen. Hopelijk kunnen we daar ook weer op tijd wegrijden met de Camper zodat we, na eerst nog wat inkopen te doen, weer redelijk vroeg op de 1e camping aankomen.

Om maar in het onderwerp van vandaag te blijven : See you later Alligator!!!!!

Doei en tot morgen

Dag 3 Montgomery

29 april 2015 Montgomery, Verenigde Staten

En dan is het zover. We gaan ons verblijf voor de komende 19 dagen ophalen. Om 9.30 stond de taxi voor het Hotel en na een hartelijke goede reis van de receptie reden we naar het verhuurstation van Cruise America. Onze taxichauffeur was een gezellige Mexicaan die genoeg te vertellen en te vragen had. Hij was zo aan het vertellen dat hij bijna de afslag vergat waar wij eraf moesten, maar met een handige manoeuvre reed hij toch de afrit op.

IMG 20150427 164936

Bij het verhuurstation werden wij zeer hartelijk ontvangen. We waren iets te vroeg, maar dat maakte niet uit. Er was zelfs een gezin voor ons onaangekondigd aangekomen en ook die werden netjes en vlotjes geholpen. Na de nodige papieren te hebben ingevuld, een rondje rondom de camper hebben gedaan konden we op pad.

Deze dag hadden we bewust gekozen voor een korte rit. Van Houston naar Montgomery was maar 63 km. We hadden een geplande tussenstop bij de Wallmarkt om daar de nodige boodschappen te doen. Deze Wallmarkt lag op een halve kilometer van onze 1e camping dus lekker in de buurt. Na de zeer volle winkelwagen te hebben ingeladen, op ons gemak een boterham gegeten op de parkeerplaats van de Wallmarkt, zijn we die hele halve kilometer verder gereden naar onze 1e overnachtingsplaats. Ook hier werden we weer zeer hartelijk ontvangen. Het plaatsje Montgomery had 's nachts noodweer gehad met heftige onweer, veel water en wind. Hierdoor was er helaas geen WIFI beschikbaar.

Omdat we al 2 keer buiten de deur hadden gegeten, geen zin meer hadden om te voet naar een restaurant te lopen hebben we zelf gekookt en daarna heerlijk in de zon buiten gegeten.

Morgen gaan we weer vroeg op pad omdat we dan de langste etappe van onze reis rijden.

Tot morgen........................

Dag 4 San Angelo

29 april 2015 San Angelo, Verenigde Staten

Vannacht een heftige regenbui gehad, we zijn er allemaal even wakker van geworden. Gelukkig was er geen onweer of wind, dus lekker verder slapen en met dat getikt op het dak ligt dat best lekker.

Op tijd opgestaan en zodoende reden we al om 08.00 uur van de camping af, nog even snel een klein boodschapje bij de Wallmarkt en toen snel verder, want we hadden 541 km naar San Angelo en wilde daar ook wel weer op tijd aankomen zodat je nog wat aan de middag heb.

Alles liep zeer verspoedig, het is niet echt druk op de Texaanse wegen, dus konden we lekker opschieten. Onderweg een paar keer gestopt om koffie te drinken en wat van de omgeving te zien. De route was lekker afwisselend, we hadden Snelweg, Autoweg, Provinciale wegen en lokale wegen en zo af en toe kwamen door een dorpje die er echt Texaans uitzien.

Om 16.00 uur stipt reden we de camping op, precies zoals we gepland hadden. De Texanen staan al bekend dat ze erg vriendelijk zijn en dat kunnen we eigenlijk alleen maar bevestigen. Ook op deze camping werden we weer hartelijk ontvangen en werden we heel vriendelijk door een man in een golfkarretje naar onze plek gebracht (die letterlijk 25 meter verder lag dan waar we stonden bij het inchecken!!!!!!!!!).

Onderweg hebben we veel roofvogels gezien, maar ook op de camping hebben we er één gespot en ook maar op de foto gezet.

Nu lekker douchen, wat lezen, koffie drinken en morgen weer fris zijn om dan vervolgens naar de Grotten van Carlsbad te rijden.

Hasta la Vista en tot morgen.

Dag 5 Carlsbad

30 april 2015 Carlsbad, Verenigde Staten

Inmiddels al weer dag 5. Na een frisse nacht zijn we vandaag vroeg opgestaan zodat we om 07.00 uur weg konden rijden. We willen vandaag op tijd in Carlsbad aankomen om daar ook nog de grotten kunnen gaan bekijken.

We reden dus om 07.00 uur van de camping in San Angelo weg, de zon scheen al vollop maar het was nog niet erg warm buiten. Na een 2 uurtjes hebben gereden hebben we dan op ons gemak op een parkeerplaats ontbeten.

De weg naar Carlsbad is erg afwisseld. We wisten dat Texas bekend staat om zijn vee (hoofzakelijk Koeien) en olie........Nou dat zie je dan ook wel overal terug. Vooral in het begin van de rit kwamen we heel veel vrachtwagens tegen met veeopleggers. Hoe dichter we bij de stad Midland kwamen hoe meer olievelden we tegen kwamen. In het begin waren het een paar "JA" knikkers, maar het werden er steeds meer en meer.

Bij de grens van de staat Texas met New Mexico passeer je tevens een tijdzone en zo is het dan ineens weer 11.30 uur ipv 12.30. Toch weer een uurtje gewonnen vandaag.

Dit kwam ons wel goed uit, want we wilde nog de grotten van Carlsbad in. Deze grotten staan te boek als één van de grootste grotten ter wereld en staan inmiddels op de werelderfgoedlijst.

Dat de grotten groot zijn is echt niet overdreven. Het is inmens. Je kan kiezen of je te voet naar beneden loopt, deze tocht duurt een uurtje en komt dan uit in de Big Room, waar je dan vervolgens ook weer een route door kan lopen die ook weer een uur is. Je kan ook met een lift naar beneden en dan kom je gelijk in de Big Room uit. Daar het al wat laat was en we ook niet al te laat op de Camping wilde aankomen hebben we besloten maar om de Lift-variant te nemen.

De route door de Big Room is zeer indrukwekkend. We hebben allemaal al diverse grotten bezocht (op Sardiniën, Grotten van Han, op Costa Rica, Vietnam), maar deze grotten zijn toch van een ander kaliber. Echt zeer mooi, groot en indrukwekkend. Een echte aanrader.

Na het bezoek van de grotten was het nog een goed 45 minuten rijden naar de Camping die net buiten Carlsbad ligt. Ook hier werden we weer hartelijk ontvangen door het campingpersoneel.

Inmiddels staat de camper op zijn plaats, hebben we nog even in de avondzon gezeten en heerlijk buiten gegeten.

Morgen wel weer vroeg op voor een rit van een kleine 539 km naar Grants. Hopelijk hebben we daar nog een keer internet, omdat we daarna naar de Grand Canyon verhuizen en daar hebben we definitief 2 dagen geen Internet, wellicht moeten we dan maar een ouderwetse kaart sturen en deze op het postkantoor (ja die hebben ze in Amerika nog) langsbrengen.

Vanuit Carlsbad New Mexico de hartelijke groeten, Hasta La Vista en tot morgen.

Dag 6 Grants New Mexico

1 mei 2015 Grants, Verenigde Staten

Vandaag ook weer vroeg uit bed want we willen weer wat km maken......of in ons geval miles. De route van vandaag van Carlsbad maar Grants. Het navigatiesysteem wilde ons via 2 Interstates sturen, maar daar hadden wij niet zoveel zin in, dus even ouderwets de kaart erbij gepakt en een leukere en mooiere route uitgezocht, deze was dan uiteindelijk 3 km korter, maar wel 10 minuten langer en 100 maal mooier.  Net voor Rosswel zijn we afgebogen richting de bergen. We hebben rondom Rosswel nog goed gekeken, maar ook wij hebben geen vliegende schotels of marsmannetjes gezien.......

Omdat we al om 7.00 uur vertrokken waren en nog niet ontbeten hadden, hebben we traditiegetrouw lekker onderweg ontbeten. Zoals gezegd deze route dwars door de bergen was erg mooi en ook leuk. Heuvel op, heuvel af en schittende uitzichten.

Na een tussenstop in Grants bij de Wallmarkt was het nog maar een stukje naar de KOA Camping in Grants. Deze camping is niet echt bijzonder, maar de ligging is wel mooi en de enige buren die we hebben zijn wat paardjes.
Toen we vanmiddag aankwamen was het nog niet echt druk, maar naarmate het later werd, kwamen er steeds meer Campers het terrein oprijden. NIet dat het nu echt vol is,  maar staan niet meer zo alleen.

Morgen gaan we naar de Grand Canyon, daar staan we 2 dagen op Mather Campground of we daar Internet hebben weten we niet dus het kan even een paar dagen stil zijn.

Howdy folks en tot (hopelijk) morgen.

DAG 7 Grand Canyon

4 mei 2015 Grand Canyon Village, Verenigde Staten

Omdat we in de Grand Canyon geen WIFI hadden (m.u.v. een hele trage verbinding in de “Village” ) hebben jullie er even op moeten wachten, maar hier weer een update van onze reis.’

We waren ook weer op tijd vertrokken uit Grants zodat we ook lekker vroeg bij de Grand Canyon zouden aankomen. We wilden via de Oost-kant het park inrijden zodat we ook Dessert View uitkijkpunt mee zou kunnen pakken.

Voordat we het National Park binnen reden eerst nog even de camper helemaal vol getankt. We staan op Mather Campground en ze hebben daar geen voorzieningen, maar omdat wij helemaal selfsupporting zijn is dat geen probleem.

Op Dessert View even de camper geparkeerd en daar de 1e indrukken gekregen van de Grand Canyon en we kunnen zeggen dat dit echt een geweldig uitzicht is.

Daarna zijn we doorgereden richting Mather Campground ,deze 40 km lange weg van Dessert View heeft een aantal adembenemende uitzichten……..echt ongeloofelijk.

Wij hadden thuis al gereserveerd dus konden we redelijk snel doorrijden naar ons plekje, nr 34 op Aspen Loop.

Omdat we lekker vroeg waren zijn we nog naar de “Village” gelopen, een ijsje gegeten.  Vanuit daar is er een korte trail , zo’n 600 meter,naar een uitzichtpunt “Mather Point”. Ook hier weer een geweldig uitzicht.  Loop je terug naar de Camping lopen er gewoon een paar “Mule Deer” voor je langs, deze dieren lopen en liggen echt overal rondom de camping.
Na deze lange en enerveerde dag, tenslotte hebben we ook weer een tijdzone doorkruist dus hadden weer een uur extra gewonnen, zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan.

Dag 8 Grand Canyon

Goedemorgen Grand Canyon, het zonnetje komt al op en wij willen vandaag de rode Route gaan doen. In de Grand Canyon hebben ze 3 busroutes die je gratis kan nemen. Een blauwe, groene en rode route. De bussen komen daar waar je met een auto niet mag komen. Wij willen de vandaag de rode route doen naar “Hermits Rest”. De hele trail is 12,6 km lang en wij gaan gedeeltelijk te voet en een gedeelte met de bus. Het ene uitzicht is nog mooier dan de andere en de hele trip is in één woord : GEWELDIG......
Onderweg nog een heel raar soort licht gezien, leek een beetje op de begin van de regenboog, erg vreemd, maar ook erg mooi.

Op sommige plekken is de Coloradorivier goed te zien en als je met je toestel wat inzoomt, of met de verrekijker kan je ook zien hoe ruig het water daar stroomt.

Met de bus zijn we weer terug gereden naar “Village” en hebben ’s avonds bij de camper heerlijk gebarbecued.

Morgen gaan we naar de staat Nevada en hebben eerst nog een tussenstop op de Hooverdam.

Have a Nice Day……….

Dag 9 Lake Mead + Hoover Dam

4 mei 2015 Boulder City, Verenigde Staten

Inmiddels al weer de 9e dag dat we in Amerika zijn, wat gaat de tijd toch (veel te) snel. Inmiddels hebben we weer wat Internet op deze camping dus het verslag van de Grand Canyon staat er al op. Vanochtend zijn we weer op tijd vertrokken uit de Grand Canyon, nog vol van de geweldige indrukken die we daar hebben opgedaan.

Via een toch wel mooie route over de Interstate I40 richting de bakoven van Arizona. Onderweg nog een keer ontbeten op de kruising van de I40 en Route66, daar deze route voor ons niet handig was hebben we deze nu links (of was het nu rechts van ons) laten liggen.

Als je richting de HooverDam wil dan moet je via de Nevadakant en moet je eerst door een security check, daar wij natuurlijk erg brave mensen zijn, mochten we snel verder rijden. Vervolgens rij je over de Hooverdam weer Arizona binnen. De Camper hebben we op de parkeerplaats gezet en zijn dan weer te voet over de dam gelopen (loop je weer Nevada binnen).

Dit stukje bouwwerk is echt heel imposant, ongelofelijk dat ze zoiets hebben kunnen bouwen. Op de dam voel je dan ook ineens heel erg klein. Omdat het toch wel heel erg warm was, +/- 35 graden, zijn we niet erg lang gebleven. We zijn nog wel even naar die hele hoge brug gelopen om vanaf daar nog wat foto's te maken.
Onze camping ligt aan de voet van Lake Mead, midden in het National Park Lake Mead, dus eerst weer langs een Ranger, maar omdat we in het bezit zijn van de National Park Pas mochten we gelijk weer doorrijden. Op de camping een mooi plekje gekregen met uitzicht op het meer.

Omdat het nog erg warm was hebben we tot vrij laat buiten gezeten en ons verbaasd wat een mooie kleuren de bergen elke keer kregen bij zonsondergang en terwijl we dat aan het aanschouwen waren, zagen we ook alweer de maan opkomen.

Nadat de zon onder was werd het dan ook heel snel ineens donker, dus zijn we maar naar binnengegaan, tenslotte werd het ook tijd om de reisblog te updaten.

Morgen gaan we via Las Vegas naar Lake Isabela in Sequoia. Als alles meezit gaan we morgen in Las Vegas nog vrienden ontmoeten uit Cochem.

Vanuit Lake Mead, Boulder City : Auf Wiedersehen.

Dag 10 Las Vegas en Lake Isabella

5 mei 2015 Lake Isabella, Verenigde Staten

Vandaag staat een bezoek aan Las Vegas op het programma dus we zijn al weer vroeg op pad en rijden we al om 08.00 uur de Strip in Las Vegas op. Daar staan Hansi en Carola Faller uit Cochem ons al op te wachten en samen rijden we naar het parkeerterrein van Circus Circus om daar de Camper weg te zetten en de strip verder te voet te verkennen.

Amerikanen zijn echt wel een beetje doorgeslagen in Las Vegas, maar het is leuk om het ook eens een keer gezien en geproefd te hebben.

Ook was het leuk om Vrienden uit Cochem (Duitsland) te ontmoeten en daar mee over de strip te lopen.Na dit gekkehuis te hebben verlaten zijn we dan nu op weg naar Lake Isabella, daar hebben we nog een camping met alle faciliteiten, want morgen gaan we naar Yosemite. We staan daar op Upper Pines en op die camping hebben we geen stroom, stromend water (behalve van de rivier) en ook geen Internet dus de komende 2 dagen hebben jullie even rust!!!!!!!!!!!

Op de KOA Camping Lake Isabella hebben we nog heerlijk ge-BBQ en ziten we nu alle drie nog gauw even op Internet om de laaste emails, watt's app en facebookberichten uit te wisselen.

Hopelijk hebben we dan Donderdag in San Simeon weer Internet en zien jullie van ons wel weer het verhaal en de foto's van Yosemite.

Vanuit Lake Isabella.........de groeten

Dag 11 + 12 Yosemite National Park

10 mei 2015 YOSEMITE NATIONAL PARK, Verenigde Staten

Vanochtend weer vroeg vertrokken uit Lake Isabelle en gaan we onderweg naar toch één van de hoogtepunten van deze vakantie, Het Yosemite National Park.

Onderweg uiteraard weer de nodige stops gedaan, ontbeten en koffie gedronken. We wilde het park via de Highway140 binnenrijden om vervolgens na ons verblijf het park via de Highway41 weer te verlaten. Beide routes zijn namelijk erg mooi om te doen.

Na onze bolide in Fresno nog helemaal te hebben volgetankt met benzine reden we via Oakhurst en Mariposa het park binnen.  Gelukkig was het erg rustig op de weg en we konden dan ook onderweg al een paar keer stoppen op een parkeerterrein die volgens de berichten erg druk zijn normaal gesproken. Gelukkig hadden wij elke keer plaats.

Na de aanwijzingen van de Ranger van wat wel mag/kan in het park en hoe om te gaan met je eten en de beren in het park, mochten we naar onze , al op 2 kerstdag gereserveerde, kampeerplek. Hier zouden we 2 dagen staan.

Het was heerlijk weer en we waren al vroeg in het park, dus Oscar ging nog een trail lopen naar de Vernal Fall. Deze trail was toch redelijk pittig, maar absoluut de moeite waard.

Dag 12 Yosemite National Park

Net als in de Grand Canyon gaan er in Yosemite gratis pendelbussen die je naar verschillende locaties brengen. Ons doel vandaag is om 2 trails te lopen, 1 naar Mirror Lake en 1 naar de Lower Falls.

In Mirror Lake zie je de "Dome" gespiegeld in het water en daarnaast is het een mooi stukje natuur. Helaas hebben we hier geen beren gezien, maar wel genoeg andere dieren. Door heel Yosemite stikt het van de reeën (die lopen gewoon langs je Camper), grondeekhoorns,(die halen nog net niet het stuk brood uit je handen) en dan nog de blauwe Specht, Raven en Kraaien, Havikken etc.
De Upper- en Lowerfalls zijn echt spectaculeer, als je aan het begin van de trail staat zie je ze alle 2 in één oogopslag, zooooo moooooooi.

Het is niet allemaal te beschrijven hoe mooi dit Yosemite is en al een selectie maken van de foto's voor de reisblog is al een hele opgave. Mocht je meer foto's willen zien van dit Park
dan kom een keer een bakkie doen in Ulvenhout...........

Nadat we ook bij de Lowerfall waren geweest zijn we weer met de bus naar de Village gegaan om daar een lekkere bak koffie te drinken op het terras om vervolgens met heel veel foto's en videomateriaal terug te gaan naar de camper. Onderweg uiteraard blijven uitkijken of we ergens Yogi (beer) tegenkwamen, maar helaas......

Terug op de Camping hebben we dan echt een beer gezien, hij zat aan onze picknick tafel.

We hebben 2 fantatische en mooie dagen in Yosemite gehad en ook het weer was heerlijk.

Toen we echter Donderdagmorgen vertrokken hebben we onderweg regen en sneeuw gehad.............ja jullie lezen het goed SNEEUW. Geen centimeters, maar af en toe was de weg en de berm ietwat wit van de sneeuw.

Uiteraard zijn we op de Highway41 ook nog een keer gestopt bij de "Tunnelview" van Yosemite en daar hebben we de zonsopgang gezien, ondanks dat het door de regen en mist niet erg duidelijk was.

Dit waren weer hele bijzondere dagen en we hebben ook al een heleboel bijzondere dagen gehad en er komen er ook nog een paar aan, dus tot de volgende update.

Vanuit Yosemite, (helaas zonder een echte beer te hebben gespot) , een Hadoe!!!

Dag 13+14 San Simeon

10 mei 2015 San Simeon, Verenigde Staten

Dag Yosimite, Dag Yogibeer, Dag bergen en heuvels....... hallo zee

De komende dagen zullen we aan de westkust van Amerika te vinden zijn en wel aan de Pacific en Highway 1. Helaas is het weer dat we onderweg hadden vanuit Yosemite zeer wisselend, veel wind en af en toe regen, maar ook weer af en toe zon. Het lijkt Nederland wel. In San Simeon staan we om een State Camping en deze hebben geen faciliteiten, maar omdat we alles zelf bij ons hebben zijn we daar ook niet afhankelijk van. Helaas moesten jullie het dan wel even doen zonder update van de reisblog en we kregen al verontrustende sms'jes of het allemaal wel goed met ons gaat.

Het gaat goed met ons en ook nu weer een update van de reisblog zodat jullie bij het ontbijt de krant en de reisblog kunnen lezen!  Dit gebied staat bekend om zijn fauna en hebben dan ook de afgelopen dagen veel dieren gezien.

Ook hebben we daar een mooie wandeling gemaakt door het Mangrovebos, waar de hertjes voor onze neus wegliepen.

In San Simeon hebben we even een rustdag gehad, met lekker luieren, lezen en we uiteraard ook weer de BBQ aangestoken.

Morgen rijden we Higway1 af richting het noorden en gaan dan ter hoogte van Monterey even de heuvels in.

Tot morgen..........

Dag 15 Carmel

10 mei 2015 Carmel-by-the-Sea, Verenigde Staten

Goedemorgen iedereen...... (wij gaan zo naar bed!!!)

Hier weer een update vanuit de USA. Ondanks dat we maar een 2,5 uur hoefde te rijden, zijn we toch weer vroeg vertrokken. Vandaag gaan we over Higway1, de wereldberoemde coastal pacific highway. Deze weg is een lust voor het oog en het was ook zeker geen straf deze te moeten rijden. Na nog geen half uurtje te hebben gereden komen we langs een Piedras Blancas, een strand waar wel honderden zeeolifanten liggen. Gelukkig is er een speciale parkeerplaats en kan je de dieren van echt dichtbij zien, horen en .........ruiken.

Op deze parkeerplaats hebben we vervolgens maar gelijk ontbeten en koffie gedronken, wel erg apart met op de achtergrond het uitzicht van een hele kolonie zeeolifanten en het gebrul van ze. Ook hebben we in deze baai een groep Dolfijnen gezien.

We gaan weer verder noordwaarts en komen de één na de andere uitzichtpunt tegen, daar we niet overal kunnen we en willen stoppen hebben we de "belangrijkste" wel meegenomen.

Op één van de parkeerplaatsen waar we stonden en weer aan de koffie zaten zagen we opeens een aantal walvissen voorbij gaan. Echt heel apart. Op de foto kun je ze zien (als je goed kijkt)

Inmiddels waren we al aangekomen in het Carmel-by-the-Sea, deze plaats is vooral bekend omdat Clint Eastwood hier burgemeester is geweest. Nadat we eerst nog wat boodschappen hebben gedaan, hebben we even afscheid genomen van Highway1 en zijn een klein stukje de bergen (Heuvels) in gereden,omdat onze camping daar ligt. Na een leuk klimmentje zijn we dan aangekomen staan we op een hele leuke, kleine camping.

Omdat er een BBQ op de plaats stond hebben die maar weer een keer aangestoken en lekker buiten gegeten. Helaas was het niet echt warm genoeg om gebruik te maken van het zwembad.

Morgenvroeg gaan we eerst naar het Aquarium van Montery en daarna weer verder op HIgway1 richting het noorden en komen dan uit in Santa Cruz waar we onze volgende Camping hebben en waar we 2 dagen blijven staan.

Hopelijk hebben we daar weer Internet en kunnen we weer een update doen van de reisblog. Dus wellicht tot morgen.........................

Vanuit Carmel..........Go ahead, make my day (Quote Clint Eastwood).....

Dag 16 Monterey Aquarium + San Mateo

11 mei 2015 San Mateo, Verenigde Staten

O wat gaat de tijd toch weer snel. Vandaag alweer de 16e dag van ons verblijf in Amerika en we zien het einde al komen………en we hebben daar eigenlijk helemaal nog geen zin in! Maar ja aan alles komt een keer een einde, maar we hebben nog een paar dagen.

Vanochtend hebben we dan maar eens voor de verandering uitgeslapen tot 8.00 uur, we hoefde vandaag namelijk niet ver te rijden. Eerst een klein half uurtje naar het Aquarium in Monterey en daarna nog maar 1,5 uur naar de Camping in San Mateo.

Voordat we naar het Aquarium gingen eerst maar eens uitgebreid ontbeten  en vervolgens dan onderweg naar Monterey, een parkeerplekje vinden waar onze 30feet, 9meter camper kon staan was niet zo eenvoudig, maar uiteindelijk toch iets gevonden en het was daar nog gratis parkeren ook, dus mooi meegenomen.

Het was maar een 10minuten lopen vanaf onze parkeerplaats naar de ingang van het Aquarium en we liepen direct langs de kust en we zagen al direct weer een aantal zeehondenmama’s met hun kroost op het strand liggen.

Het Aquarium van Monterey is relatief best groot en hebben een flinke collectie dieren in huis. Met een 3 verdiepingen groot gebouw ben je dus ook niet zomaar even klaar.

We hebben van alles gezien, kleine visjes, hele grote vissen, enge vissen, mooie vissen, beroemde vissen, vreemde vissen, lekkere vissen…….(Oeps, sorry), maar ook andere dieren die in en rondom de oceaan leven.

Vooral het educatief gehalte is erg groot en vooral kinderen kunnen van alles uitproberen, voelen, kijken en vooral doen, maar ook heel veel informatie voor de volwassenen.

Na deze leuke en leerzame ochtend verlaten we het Aquarium om 14.00 uur om dan toch richting onze laatste camping te gaan. Het is nog maar een kort ritje van ongeveer 1,5 uur

We hebben een mooi plekje met uitzicht op zee, hier komen we onze laatste 2 dagen nog wel door!!!!!

Morgen een rustdag, nou ja een rustdag : koffers inpakken,  camper uitruimen, camper schoonmaken etc.

Vanuit San Mateo heel veel groeten en tot morgen………..

Dag 17 San Mateo (Rustdag)

12 mei 2015 San Mateo, Verenigde Staten

Goedemorgen Nederland, hier weer vanuit het verre USA weer een kleine mini update van onze reis. Vandaag stond er niks op het programma, dus vanochtend eerst wat uitgeslapen, op ons gemak ontbeten en daarna gewoon lekker niks doen. Boek uitlezen, wandeling naar het strand en koffers inpakken.

Vanochtend was het tochwel ietwat bewolkt en staat er een stevige en af en toe frisse wind. Nu breekt langzaam de zon door en wordt het ook direct een stuk warmer en aangenamer.

Morgen gaan we al vroeg op pad, want wel willen de camper op tijd afgeven in Newark om vervolgens naar ons Hotel te gaan in San Francisco.

Wij gaan nog even onze koffers verder inpakken, de camper schoonmaken en nog even genieten van de avond hier in San Mateo.

Wellicht tot morgen vanuit San Francisco.....................

Dag 18 San Francisco

13 mei 2015 San Francisco, Verenigde Staten

Vanochtend was het dan echt zover, we moesten nu de Camper gaan inleveren. Na een kleine 1,5 uur rijden waren we lekker optijd bij Cruise America. Het inleveren ging erg snel en vlotjes, zodat we al vroeg met de Taxi naar ons Hotel konden........maar het is ook Spitsuur in San Francisco dus de rit naar het Hotel duurde "ietjes" langer!!!!!!!!!!!

Na te hebben ingecheckt zijn we naar de pier gelopen, die letterlijk in de achtertuin ligt. Vanuit de slaapkamer zou je (als er geen aardewal met bomen zouden liggen) zo op Alcatraz kunnen kijken......Als je vervolgens dan naar de andere kant kijkt zie je de Golden Gate Bridge liggen dus al met al een mooie locatie voor de laatste nacht.

We zijn lekker in het zonnetje richting de pier gelopen en daar is ook al genoeg te zien. In en rondom het water, op de boulevard en in de lucht.
Uiteraard zijn we ook naar Pier 39 gelopen en hebben daar de zeeleeuwen bekeken, gehoord en geroken. Wat een stelletje herriemakers zijn dat.

Wat zeker niet mag ontbreken is de beroemde "Cable car".  Met deze bijzondere "tram" zijn we downtown San Francisco gereden, waarbij je ook voorbij LombardStreet komt.

De rit met de "tram" is gewoon geweldig om te doen en ook leuk om als toerist lekker op de treeplank te staan.

Na ons ritje met de Tram zijn we nog heerlijk wat gaan eten en zitten we nu moe maar voldaan in het hotel aan onze foto's te werken en de reisblog bij te houden. Straks op tijd naar bed en morgenvroeg na het onbijt naar het vliegveld.

Het was vandaag ook weer een bijzonder en mooie dag. Één van de zo vele deze hele vakantie, maar aan alles komt een eind.

Dit is echter nog niet de laatste update, die komt één dezer dagen als we weer in Nederland zijn.

Vanuit San Francisco : Bye Bye

DE LAATSTE UPDATE

15 mei 2015 Ulvenhout, Nederland

Hallo iedereen,

Hier is dan de (waarschijnlijk) laatste update van ons reisverslag. Inmiddels zijn we dus weer thuis in Ulvenhout, is de meeste vuile was inmiddels al weggewerkt.

We hebben een geweldige reis in Amerika gehad, heel veel gezien, heel veel gedaan en ook heel veel plezier gehad.

* 2818 miles gereden (4536 kilometers) met de camper

* 19 dagen USA

* 5 staten : Texas, New Mexico, Arizona, Nevada en California

* 3 tijdzones doorkruist met de camper,

(CST : Central Standard Time)

(MST : Mountain Standard Time)

(PST : Pacific Standard Time)

* 2 hotels, 11 campings (waarvan 6 KOA's)

* 4 Nationale Parken bezocht (Carlsbad Caverns, Grand Canyon, Lake Mead en Yosemite)

Binnenkort gaan we de (heleboel) foto's sorteren om er een fotoboek van de maken, de ruwe film bewerken en snijden, zodat hij ook "kijkbaar" is en gewoon lekker nagenieten.

Alle volgers, belanstellende, vrienden, familie en kennissen bedankt voor de reacties, mailtjes en andere berichtjes en wellicht tot binnenkort.

CAMPERREIS DE MOVIE

19 augustus 2015 Ulvenhout, Nederland

Het is alweer een enige tijd geleden dat we een update van deze blog hebben gedaan.

Inmiddels hebben we een leuke, maar korte impressiefilm gemaakt van onze reis.  Deze is te bekijken op : Camperreis De Movie