Dag 21 Yellowstone I

18 juni 2019

Goedemorgen Nederland, Gute Morgen Deutschland,

We blijven maar in onze vakantie vroeg opstaan, vannacht was het ook aardig koud buiten, maar ja wat wil je als je op ruim 6800ft zit (is zo'n 2000 meter). Maar we hebben hele goede dekbedden dus koud hebben we het niet gehad. 's Ochtends heel even de kachel aan en het is zo warm in de camper.

Wat staat er vandaag op het programma. We willen vroeg naar Old Faithful gaan, ten eerste is het dan niet zo heel erg warm en ook is het dan met de drukte een stuk aangenamer. Je merkt gewoon dat het seizoen gaat beginnen en ik ben benieuwd hoe ze dit allemaal in het hoog seizoen handelen. Sommige parkeerplekken zijn erg klein en staan nu al soms goed vol. Gelukkig hebben wij wel elke keer nog een plekje gevonden, maar ook voor ons was het soms even zoeken.
Terwijl we aankwamen was de verwachting dat Old Faithfull om 08.35 zou gaan spuiten en de voorspellingen hebben altijd een +/- 10 minuten speling. Wij kwamen om 08.30 uur aan dus zijn ook gelijk doorgelopen en een plekje gezocht. Het was niet echt druk, maar we waren zeker niet de enige. De hele tijd rommelt en sputtert de geiser en dan ineens, om 08.47 uur gaat hij helemaal los en spuit hij een flinke lading stomend kokend water de lucht in. Erg gaaf om van zo dichtbij te zien. In de verte was er ook nog één flink aan het spuiten, hier zijn we later nog aan voorbij gelopen.
Het stinkt er soms wel heel erg naar rotte eieren, maar zelfs daar wen je wel een beetje aan. Na ook nog de boardwalk trail rondom het gebied van de Old Faithful te hebben gelopen, hebben we eerst nog een bak koffie gedaan. Terwijl ik bij de bar stond om koffie te halen, zat moeders, voor het raam naar de Old Faithful te kijken en ja hoor daar ging die weer.

Na de koffie door naar een andere Geiser gebied. Die van de Biscuit Basin. Ook hier de boardwalk trial gedaan, maar halverwege was er en mooie hike route naar de Mystic Falls. Volgens de wandelkaart een 2,4 miles (4 km) (heen en terug), maar zou moderately strenous zijn (redelijk zwaar), maar Moeders voelde zich goed dus wij de stoute "wandel"schoenen aan en de trial op. Nou dit trial viel reuze mee, afgelopen weken hebben we zwaardere hikes gedaan. En zoals gewoonlijk was de trip weer de moeite waard. Een zeer mooi wandelpad met aan het eind een geweldige waterval. Het blijft toch mooi. Onderweg alleen maar wat eekhoorntjes gezien. Helaas nog steeds geen beer…………. Daar we de afgelopen dagen toch wel een aantal routes hebben gelopen waar je zomaar een beer zou kunnen tegenkomen en omdat we de komende dagen ook nog in Bearcountry verblijven hebben we, ook op advies van de Rangers" een beerspray aangeschaft. Dit is een soort peperspray wat je kan gebruiken als er een beer naar je toe zou komen. Uiteraard is het wel belangrijk om eerst de andere maatregelen te hebben gedaan en als laatste alternatief zou je de spray in kunnen zetten. Hopelijk hoeven we hem niet te gebruiken deze vakantie………

Na deze mooie trail zijn we verder gereden naar een andere groep geisers, Norris Gysers Basis, deze ligt ten noorden van onze camping. Ook hier een gecombineerde boardwalk en hikepad gedaan en weer een hele hoop andere soort geisers, waterpoelen etc. gezien. Erg indrukwekkend allemaal.

Onderweg kwamen we ook nog een paar bizons tegen, ze liepen met z'n alle in het veld een paar meter van de weg af. Ik heb geprobeerd ze te tellen en kwam al op minimaal 80 uit en toen had ik de achterste hoede nog niet eens meegeteld. Dus de wildlife teller m.b.t. Bizons is wel ineens heel erg hoog geworden.

's Avonds hebben we weer de BBQ aangestoken en een lekker stuk vlees erop klaargemaakt en na het eten even naar het kleine riviertje achter de camping, deze stroomt dwars door grasland en ook hier lopen bizons, beren, herten en elanden vaak gewoon doorheen. Je heb dan vanaf de camping een geweldig uitzicht. Helaas hebben wij ze nog niet kunnen spotten…………………….

Morgen verkassen we naar een camping dieper het park in. Deze is als besproken in NL, dus we hebben er een plekje. Het plan is om morgenvroeg eerst naar de "grand canyon" van Yellowstone te gaan en vanaf daar langzaam naar het zuiden af te zakken. We komen ook daar weer genoeg tegen. We hebben ook van dat gebied al wandelkaarten dus wellicht zit er ook weer en mooie hike

DIERSOORT NIEUW GEZIEN/GESPOT TOTALE TELLER
Bison+/- 8084
Eland11
Vos
Dag 22 Yellowstone II
Dag 20 Yellowstone