Marken en Volendam

Na een goede nachtrust hebben we vanochtend een heerlijk paas ontbijt gehad. Eieren zoeken hebben we even overgeslagen. Met de auto zijn we naar Marken gereden. Het bungalowpark ligt op een steenworp afstand van dit schiereiland, maar het is net iets te ver om te lopen. Dus met de auto over de dijk die in 1957 is aangelegd. Tot die tijd was Marken een eiland.

Marken is niet vrij toegankelijk voor auto's dus aan het begin van het dorp is er een parkeerplaats. We hebben de auto daar geparkeerd en daarna over de karakteristieke ophaalbrug het dorpje in. We laten eerst even een grote groep toeristen door, deze zijn onder een gids onderweg. De toeristen vinden vooral de tuinen erg interessant en er worden ook een heleboel foto's gemaakt, foto's van tuinen hebben wij niet gemaakt. Dus daardoor kon men ons onderscheiden van de Toerist...….;-) Voor de rest hebben we wel de toerist uitgehangen.

Eerst zijn we naar het watersnood monument gelopen. In 1953 was de watersnoodramp in zeeland en is bij het grote publiek bekend, maar in
1916 kwamen op het eiland 16 mensen om het leven en werden tal van mensen dakloos doordat er teveel water en wind het eiland onderwater liep. Deze ramp gaf de stoot tot de aanleg van de Afsluitdijk en de Zuiderzeewerken.

Na koffie met gebak zijn we op de boot gestapt naar Volendam. Het weer was prachtig en uit de wind was het ook goed toeven. Na een klein half uurtje varen we de haven van Volendam binnen. Vanaf de boot is al goed te zien hoe druk het is in Volendam, wel wat anders dan in het rustieke Marken. Inmiddels is het ook al wat later en begint de maag wat te knorren, maar na een broodje verse Haring is dat ook weer geregeld.
In de jaren 80 zijn wij als familie al vaker in de winterperiode in Volendam geweest en hadden toen een huisje vlakbij de dijk, naast de Kerk, ondanks dat dit al meer dan 30 jaar is lopen we gewoon de dijk af, de steeg door en staan we voor het huisje. Dat staat inmiddels te koop en wel voor 199.000 KK euro, flink bedrag voor een relatief klein huisje, waar ook flink nog wat aan gedaan moet worden. Bij wat nauwkeurig kijken, blijkt dat alleen een likje verf niet genoeg zou zijn.

Na een kaarsje te hebben gebrand in de kerk zijn we verder gelopen. Toch maar weer de drukte van de dijk opgezocht. Bij een vrij nieuwe tent waar men foto's kon laten maken in klederdracht krijgt Bertie ons overgehaald om dit te doen...… Hmmmm, was dit wel een goed idee

Nou ja.... de hond vond het in ieder geval erg leuk!

Het wordt hoog tijd om de boot terug te nemen naar Marken en dan vervolgens terug naar de Bungalow. Vanavond komen Kevin, Wouter en Mies nog aan en we willen nog daarvoor gegeten hebben.
Nu tijdens het typen van deze blog is bijna iedereen er, behalve Sydney, die komt morgen pas.

Morgen wordt Bertie 70 jaar, een mooie leeftijd en we gaan dit gezellig met ons alle vieren.