Dag 5 Juneau

Goedemorgen Nederland, Gute Morgen Deutschland,

(Daar wij nu in Victoria eerst weer internet hebben, krijgen jullie vandaag dag 5 t/m dag 9 in etappes)

De kapitein had ons verteld dat we tegen 05.00 uur (plaatselijke tijd) de Inside Passage zouden binnen varen en dat de kans om wat wildlife te spotten best groot zou zijn. Dus wij de wekker gezet op 05.00 uur. Wat is dat mooi opstaan, je doet het gordijn open en je vaart in een soort fjord, met in de verte grote besneeuwde bergtoppen. Zo mooi.

Wildlife hebben we zeker gezien, 2 walvissen en zeker een 9 tot 10 Commerson dolfijnen, dit zijn zwart/witte kleine dolfijnen. Ze zwommen en sprongen rondom de boot. Erg leuk om te zien.

De kapitein legt de boot om precies 12 uur aan de kade en om 12.20 mochten we van boord. Dat was ook maar goed ook, want om 12.30 uur zouden wij ons moeten melden bij de excursie van vandaag. Nu is deze bij Royal geregeld, dus als de boot er niet is, zal de excursie ook niet vertrekken……..

We worden opgewacht door een paar tourgidsen die ons gaan begeleiden op de wandeltocht vandaag. De groep wordt opgesplitst in groepjes van 10 personen en we worden met busjes gebracht naar het beginpunt van de wandeltocht. De tocht loopt rondom de Mandell Glacier en er zouden een paar spectaculaire uitzichten zijn op o.a. De Gletsjer en een grote waterval.

Onze gids weet veel te vertellen over de historie van de Gletsjer, hoe deze ook langzaam kleiner wordt, maar ook dat hij soms in de winter groeit. Het smelten van de Gletsjer heeft niet alleen te maken met de klimaatverandering, maar is ook een natuurlijk proces dat al eeuwen aan de gang is.

Het is een afwisselende route met af en toe flinke beklimmingen d.m.v. ook een aantal flinke trappen. Maar de omgeving en de uitzichten is het allemaal waard.

Bij het laatste uitzichtpunt is duidelijk een lijn te zien waar het ijs in 1900 was en later in 1970. Dit is vooral af te lezen aan het soort begroeiing. Terwijl dit door onze gids wordt uitgelegd, roept Bertie ineens dat ze een beer ziet klimmen in een boom recht voor ons. Daar wij met de groep op een verhoging staan, is de top van de boom ongeveer ter hoogte van onze verhoging. Duidelijk is te zien dat het een moederbeer is met 2 jong. Erg leuk om te zien hoe die in de boomtop de frisse groene bladeren aan het eten zijn en dat ook nog op een afstand waar dat goed te zien is. Dit was een geweldige afsluiting van toch al een geweldige wandeltocht.

De Wildlife teller gaan we per vandaag invoeren en de huidige stand is :

Diersoort Nieuw gezien Totale teller
Walvis 2 2
Dolfijn99
Zeehond11
Zwarte Beer33
Bruine Beer / Grisley00
Bald Eagle33

We vertrekken om 21.30 uur weer vanuit Juneau en gaan nu onderweg naar Skagway, waar we morgenvroeg om 07.00 uur de haven binnen zullen lopen. Morgen hebben we de White Pass Railroad & Klondike toer geboekt en gaan we met een trein richting het goudzoekers gebied de Klondike. We zijn benieuwd wat dat gaat worden, de berichten hierover zijn erg goed, dus wellicht tot morgen………

Locatie (Map)

Dag 6 Skagway
Dag 4 Zeedag