Dag 6 Skagway

Goedemorgen Nederland, Gute Morgen Deutschland,

De kapitein wilde om 07.00 uur de haven binnen varen, waarschijnlijk was het vannacht rustig op de wateren in Alaska, want om 06.00 uur deed hij de boordschroeven aan en daarvan werden we wakker. Ook hier weer een schitterend uitzicht, mooie groen beboste bergen, wat laaghangende bewolking ertegenaan en het groen-blauwe water. Dit is het decor waar wij nu inliggen en vanuit je balkon zit je gewoon 1e rang.

Onze tour vertrekt om 08.25 uur, dus we gaan ook weer vroeg ontbijten. Ons "eigen" tafeltje is weer vrij dus wij als gewoontedieren gaan daar ook maar weer zitten. Of ik deze blog (en die van Juneau) hier kan plaatsen zal nog lastig worden daar ik maar 1 balkje 3G netwerk heb, maar ik ga het vanmiddag wel proberen. Zo niet dan wordt het waarschijnlijk pas in Victoria, want voor die tijd hebben we zeker geen internet.

We staan ruim op tijd beneden in de Gangway om ons uit te melden. Elke keer als je van het schip afgaat moet je langs een check-out punt. Hierdoor weten ze precies welke gasten aan boord zijn en welke er van boord zijn gegaan. Ons verzamelpunt is aan het einde van de pier, dus moeten we wel even een stukje lopen. Het is vandaag wel bewolkt en een beetje fris, maar niet onaangenaam. We hebben vandaag een combinatie tussen een treinroute en een autoroute. We starten de tour met de autoroute en stappen een busje in en samen met ons nog 6 personen, zodat we met 8 personen in totaal waren. Iedereen had dus een eigen plaats aan het raam (en de ramen waren ook net gepoetst dus foto's maken zou geen probleem opleveren.) Onze chauffeur/tourgids weet veel te vertellen, maar we hebben een tour waarbij iedereen een headset krijgt en als we langs bepaalde plekken rijden krijg je automatische een uitleg hiervan. Verrassend genoeg was dit er zelfs in het Nederlands, dus was voor Bertie wel heel erg leuk. We rijden langs verschillende mooie en historische punten en hebben ook genoeg tijd om te stoppen voor foto's en een stukje natuur snuiven.

We passeren de grens met Canada en een douanebeambte komt de bus binnen om onze paspoorten te controleren, dit was nu snel gedaan met maar 8 man aan boord, dus verder naar het treinstation. We hoeven maar kort te wachten om daarna over te stappen van de bus in de trein. De trein rijd ons weer terug naar Skagway. Het systeem met de uitleg gaat ook mee de trein in. Iedere reisorganisatie heeft zijn eigen coupé, waar de andere coupé bijna overvol is, zitten wij met 2 busjes bij elkaar (een kleine 20 personen), dus nu ook heeft iedereen de mogelijkheid om aan het raam te zitten.

Het is een indrukwekkende reis terug, langs vele mooie uitzichtpunten, watervallen, houten bruggen, hele oude houten bruggen, tunnels etc.

In het centrum (dat bestaat uit 1 hoofdstraat….) komt de trein aan, maar eerst komt de Amerikaanse Douane voorbij, we zijn namelijk weer de grens overgestoken naar Alaska.

We zijn nog even door de hoofdstraat gelopen en de authentieke huisjes van de Klondike bekeken. Deze staan inmiddels op de Klondike Erfgoedlijst en mogen dus niet zomaar verbouwd of gesloopt worden.

Vandaag hebben we helaas weinig wildlife gezien, alleen een grote berggeit.

De Wildlife teller

Bison
Eland
Vos

Na het avondeten zijn we nog naar een show gegaan. Het was weer een voortreffelijke show en wij verbazen ons elke keer weer dat zo'n soort productie op zee wordt getoond. Het was vandaag een lange maar een zeer indrukwekkende en mooie dag.

Morgen wordt een zeedag, maar met een WOW uitzicht, we varen dan Endicott Arm in. Dit is een nauw fjord met aan het einde de Dawes Glacier. Volgens de kapitein moet hij daar heel rustig varen en we moesten er ook niet van opkijken als we ijsschotsen ed. tegenkomen. Nu heeft de Vision of the Seas geen bordes voorop de boeg van het schip, dus we kunnen geen scenes van de Titanic na doen, dus ook diegene met die ijsschots slaan we over.

Tot morgen

Dag7 Endicot Arm & Dawes Glacier
Dag 5 Juneau